21 januari 2019

Running: Mijn hardloop planning voor 2019

We zitten intussen drie weken in Januari, maar mijn échte hardloopplanning is nog niet begonnen. Waar ik op 1 januari vol goede moed in mijn hardloopschoenen stond, heb ik van 12 januari tot 18 januari een flinke verkoudheid gehad waarbij hardlopen nou niet echt mijn voorkeur had. (evenals bloggen, ik heb in die week welgeteld 0 dagen mijn laptop aangehad!) Maar this girl is ready to run! Het enige wat mij deze week nog kan tegenhouden is de verwachte sneeuw/gladheid, maar dat zien we de komende dagen nog wel.

Ik tijdens de Marikenloop in 2017.

Wat waren mijn hardloop doelen?

  • Sneller lopen op de 5km en 10km. Mijn huidige snelheid op beide afstanden ligt tussen de 7:45 en 8:15 per kilometer, en mijn uiteindelijke doel is om dit naar de 7:00 per kilometer te krijgen. Het meest ideale zou zijn als ik het zelfs richting de 6:00 zou kunnen krijgen, maar ik denk dat die stap nog iets te groot is voor iemand die tot zover een zogezegde "mooiweerloopster" was.
  • Afstand uitbreiden tot de halve marathon. Ik heb stiekem een halve marathon op het oog. Wanneer deze valt hangt af van hoe mijn trainingen van dit jaar gaan, maar als deze "mooiweerloopster" ook écht een "frequente hardloopster" wordt, is dit doel absoluut haalbaar. Welke halve marathon hou ik voorlopig nog een geheim, mocht dit plannetje in het water vallen.

Hoe wil ik deze doelen gaan waarmaken?
Een doel is niets zonder een plan om dit waar te maken. Mijn plan is om vanaf 0 te beginnen. Ik heb een aantal 5km en 10km wedstrijden gedaan de afgelopen jaren, maar als ik naar mijn hoeveelheid trainingen daarvoor kijk kan ik maar een conclusie trekken: ik was totaal niet goed getraind.

Mijn eerste schema gaat het 0-5km Start2run schema worden van Evy Gruyaert. Ik heb dit schema voor een groot deel al gevolgd (way back in 2015) en vond dit een ontzettend fijn schema om mee te beginnen. Ik had de MP3'tjes nog steeds op mijn laptop, dus ik ga heerlijk met oldskool muziek van vóór 2009 lopen. Dit schema duurt tien weken. Vervolgens ga ik over op een ander schema voor de 5-10km en een 10km-21,1km. Dit zal ik niet met hetzelfde concept doen, omdat ik het ook belangrijk vind om te kunnen hardlopen op mijn eigen muziek en zonder stembegeleiding van Evy. Welke schema's ik daarvoor ga gebruiken weet ik nog niet.

Mijn hardloopdagen zijn in principe op dinsdag, donderdag en zondag. Daarnaast doe ik op maandag en woensdag oefeningen speciaal voor hardlopers uit de Nike Training Club om mijn balans te versterken en bepaalde spieren te versterken. De vrijdag is bestemd voor een middag in de sportschool. Zaterdag is de enige volledige rustdag in de week. Mijn hardloopdagen kunnen nog enigszins wisselen, afhankelijk van mijn taak op werk.

Maar hoe zit dat dan met die kwart marathon in April?
Ik heb mezelf een aantal maanden terug wederom weer ingeschreven voor de kwart marathon van Rotterdam. Of ik deze ook werkelijk ga lopen hangt af van hoe ik er conditioneel voor sta. Is het verstandig om een 10km te lopen als ik net mijn 0-5km schema heb afgerond (ondanks dat ik weet dat ik de 10km conditioneel aankan)? Ik weet het nog niet. Misschien sla ik een jaartje over, misschien sta ik begin april gewoon aan de start.

Hoe ging mijn 'startmeting'?
Gisteren, 20 januari 2019, heb ik een startmeting gedaan. Ik heb een 5km hardgelopen om te kijken hoe ik er op dit moment conditioneel voor sta. Ik heb deze gelopen in 39:20 met een pace van 7:51 per kilometer.

De afgelopen jaren was ik mentaal gezien niet sterk genoeg om een 5km non stop te kunnen hardlopen. Gisteren was de eerste keer sinds Februari 2016 dat dit me wél is gelukt. Voor mij persoonlijk is dit dus al een hardloop hoogtepuntje van dit jaar, en geeft dit mij een extra boost om keihard te knallen.

Vandaag, the day after, heb ik wel ontzettend veel spierpijn in mijn bovenbenen. Niet zo heel gek, aangezien ik dit vrij ongetraind deed. Het is in ieder geval heel fijn om te zien waar ik NU sta, en dit te kunnen vergelijken met hoe ik er over tien weken voor sta, in plaats van dat ik mijn prestatie over 10 weken had moeten vergelijken met een tijd uit 2016.

Mijn huidige persoonlijke records:
In onderstaande printscreen kan je mijn persoonlijke records zien. Mijn persoonlijke record op de 5km is van Februari 2016, die van de 10km is van Maart 2016. Beide records zijn gehaald tijdens trainingen. Tijdens wedstrijden ben ik tot nu toe dus altijd langzamer geweest dan trainingen. Mijn snelse kilometer en snelste mile kloppen helaas niet, aangezien op dat moment mijn Nike+ app niet met GPS aan het tracken was maar op beweging - wat destijds een groot fiasco was-.

Om even duidelijk te laten zien hoe infrequent mijn hardloop verhaal is:
2014 - 8 runs
2015 - 46 runs
2016 - 20 runs
2017 - 20 runs
2018 - 5 runs

Totale aantal km: 364,1
Gemiddelde afstand in km: 3,60
Gemiddelde snelheid per km: 8:17

In 2019 wil ik toch echt minstens 100 runs doen. Mijn eerste run van 2019 was mijn 100e run in totaal, een mooie milestone als start. Op 31 december 2019 wil ik de 200 hebben aangetikt. Ook wil ik wekelijks op de maandag een blogpost plaatsen over mijn ervaringen per trainingsweek. Hoe lang was de run? Wat waren de weersomstandigheden? Hoe voelde ik me fysiek/mentaal?

Tot zover mijn hardloopplanning (deels) uitgewerkt. Wat zijn jullie hardloopdoelen voor 2019 en wat is jullie plan om deze te halen?

12 januari 2019

2019 - mijn doelen

Hallo 2019. Intussen is het alweer (bijna) halverwege januari, een mooi moment om mijn doelen voor dit jaar bekend te maken. Ik doe niet echt aan goede voornemens die precies op 1 januari starten, want naar mijn idee zit op die datum een soort vloek waardoor ik altijd op 3 januari al de handdoek in de ring gooi. ;)

Source: https://www.pexels.com/breakingpic (gratis stock foto)

Wat wil ik dit jaar allemaal bereiken op het gebied van sport en op persoonlijk vlak?

Productiviteit:
  • Drie keer per week een blogpost online zetten. Ik heb dit doel gesteld om toch een beetje een stok achter de deur te hebben om mijn creativiteit te stimuleren. Als ik mezelf 'flexibel' laat bloggen, dus geen doel heb van een hoeveelheid posts per week, dan stop ik sneller dan de bedoeling is. Bloggen wordt een vast punt op mijn to-do list en wil ik écht gaan volhouden.
  • Mijn planner voor minstens 75% van het jaar goed bijhouden. Ik vind 100% een beetje onrealistisch in mijn geval. Vaak koop ik een agenda om er vervolgens niks mee te doen. De laatste keer dat ik een agenda netjes bijhield was op het HBO, ergens way back in 2012. Ik vind een online agenda nog steeds ontzettend onoverzichtelijk, dus doe mij maar een ouderwetse papieren planner.
  • Mijn wekker zetten als ik een middagdutje ga doen. Vaak doe ik na werk even een middagdutje, maar soms loopt dit dutje uit de hand tot 4 uur slapen. Niet handig voor mijn productiviteit, niet handig voor mijn slaaproutine 's nachts. Een powernap van een uurtje is meer dan genoeg.
Body & Mind:
  • Niet meer dan een keer per maand op de weegschaal staan. Ik was ooit iemand die elke dag op de weegschaal stond. Dit heb ik de afgelopen jaren weten te verminderen naar een keer per week, en dit wil ik dit jaar nog gaan verminderen naar een keer per maand. Ik heb een gezond gewicht, krijg voldoende vitamines binnen, en ben actief dus hoef me geen zorgen te maken over dat getalletje. Mijn Disney weegschaal is alleen too cute om helemaal de deur uit te doen!
  • Elke dag een moment pakken om 'zen' te worden. Toen ik nog studeerde deed ik regelmatig aan mindfulness. Dit is in 2018 er een beetje doorheen geschoten, dus dit wil ik weer gaan oppakken, al is het maar vijf of tien minuten op een dag.
  • 3x per week hardlopen en 1x per week krachttraining. Dit gaat mijn grootste struggle worden. Ik HOU van hardlopen, ik neem er alleen helaas te weinig tijd voor omdat ik regelmatig na werk 'te moe' ben of (zie het punt bij productiviteit) een veel te lang middagdutje doe. Maar die halve marathon die ik al sinds 2015 in mijn hoofd heb ga ik nooit halen als ik niet met regelmaat ga trainen. Hup, schouders eronder en gaan! Mijn weg naar een halve/hele marathon is iets waar ik me ook met bloggen op wil gaan focussen, dus geen excuses meer voor mij. Voor de sportschool betaal ik al een jaar zonder er een stap in te hebben gezet (heel cliché), dus ook daar moet eens verandering in komen.
Overige:
  • Meer offline zijn in het bijzijn van anderen. Het komt nog wel eens voor dat ik met anderen ben en dan iets te vaak op mijn telefoon aan het kijken ben. Dit wil ik verminderen, mijn telefoon kan wachten, real life contact first!
  • Vaker uit mijn comfort zone komen. Op werk wil ik meer vragen durven stellen, en ook in mijn persoonlijke leven wil ik meer stappen zetten buiten mijn comfort zone. Mensen zijn helemaal niet zo 'eng' als mijn social anxiety me laat denken. Dit doel is nog niet heel erg concreet.
  • Geld sparen. Sinds december werk ik niet meer via een uitzendbureau maar heb ik een vaste baan met een vast inkomen. Mijn doel dit jaar is om daar een x bedrag per maand van te sparen om aan het einde van het jaar een x bedrag op mijn rekening te hebben om op mezelf te kunnen wonen. Ik ben in april vorig jaar begonnen, ondanks dat mijn inkomen nog niet stabiel was, maar zit op dit moment al op de helft van mijn spaardoel.
Tot zover mijn hoofddoelen van 2019. Het kan zijn dat er in de loop van het jaar doelen aangepast worden, of doelen bijkomen. Vergeet niet dat elke dag een goede dag is om te beginnen met het werken naar je doelen. Daar hoef je écht niet tot een maandag, de 1e dag van een nieuwe maand, of een geheel nieuw jaar voor te wachten.

Wat zijn jouw doelen voor 2019?

11 januari 2019

Is it time to switch to Dutch?

I may only have posted one blog post on this blog, which was on December 31st 2018, but I feel like it is about time to switch to my native language; dutch. Let me explain this all.

Photo by pixabay.com (free stock photo)
I've been blogging on and off since 2005. Mainly personal stories on old dutch blogging website that now don't exist anymore. Teenage me was really active with blogging, I posted daily and had quite a few readers. Back then Twitter and Instagram didn't exist and earning money with blogging did not exist either.

In my twenties some things changed. I got social media and had a lot of connections in England, posted in English on all other accounts, became really into English bands, and even had a dream of moving to England some day. I could reach people all over the world like this, so I wanted to blog in English. The truth is, I kept falling off the band wagon.
I am a perfectionist, and perfectionism and not writing in your native language doesn't always go well together. Expressing myself in English is harder than I thought, and before I post a blogpost I read it over, and over, and over, and over again, making sure I don't make weird grammar mistakes and got things translated the right way. I keep making 'fresh starts' but am never satisfied with what I post. It is very, very time consuming and it doesn't make me happy anymore.

Does it really matter if my blogs are in dutch, but my tweets are in English? I don't think so. On instagram I can put both dutch and English in the caption. YouTube is a whole different story: I prefer to make "Document Your Life" videos only at this point, so there is no language switch over there. Vlogging is not really my cup of tea, and won't be my cup of tea in the near future. My domain name is "https://www.assieyeah.nl". Dot NL, yes. It makes more sense for me to use it as a dutch blog. It also helps me to come up with new posts, work more productive and find happiness in blogging again as if it is 2005 all over again, but me being fourteen years older.

Are you a blogger with a different native language than English? Have you ever been in conflict with yourself about writing in your native language or not? How did you make this decision? I'm curious!

31 december 2018

When a door closes another one opens: Goodbye 2018, hello 2019.

December 31st. The last year of 2018. A year that has been different than all other years, a year where I can't think about anything negative. A year I changed in a lot of different ways.
These are my hightlights of 2018.

Photo by Rakicevic Nenad from Pexels (free stock photo)

In the beginning of 2018 I was that 27 year old girl that has never been loved before. I was incredibly insecure when it came to being in love. Even being around good looking guys was a struggle. Hashtag awkward. This all changed when I suddenly started to like someone, and for the first time the guy liked me back. Now I am typing this, I am still single, but I am having a great time with a guy that meant the world to me this year. We haven't put a label on it, but at this point of our lives it is more important to have fun and live in the here and now and work on ourselves. We will see where things are going in 2019. Hopefully a positive way!

The second big change for me was my 'going out' lifestyle. I used to be a very frequent concert visitor. I used to go to at least twenty gigs a year since 2009. It has been a wonderful couple of years, but I got slightly tired of my life being this way. As an introvert it can take a long time to recover from a fun weekend out and the older I get, the harder it gets. I still go to a concert occasionally, but not as frequent as before. I completely quit going on nights out because it messes up with my sleeping pattern way too much. I value my sleep way more than a night out, It doesn't mean I can't ever be social anymore, it means I prefer to spend a weekend having fun in someone's home to watch a movie or play games and sleep around midnight instead of going to a bar with loud music until 4am. On weekdays I'll be in bed around between 8pm and 10pm and it feels good to me.

The third big change is that I became interested in minimalism. When I say the word minimalism, a lot of people would think about spotless, black/white houses that barely have any stuff in it and people living from a backpack only. That's not MY way of minimalism. Truth is, minimalism comes in different shapes and sizes. I learned how to consume less and save more money, how to live with a little less clothes, knick-knacks and clutter around the house. I learned how to live with stuff that makes me a truly happy person. That doesn't mean living with nothing at all, there is a ton of stuff that makes me happy. If your book collection makes you a happy person, you can be a minimalist with a book collection. Don't let anyone tell you that you can't live like that. The last part of minimalism I still need to tackle is relationships. Who of my friends fits in my current life with my new hobbies and interests? Who doesn't? Who does and doesn't accept that I won't do certain things I used to do anymore? That's something I still have to figure out the upcoming year.

The fourth thing is that I went on a solo trip to Manchester and Leeds. Solo trips abroad are always special to me. It gives me space and time far away from the people I spend time with in the daily life. It gives me time to think about myself and what I want in life. It gives me challenges, because as a shy introvert I sometimes even suck at ordering food in a restaurant. Being alone abroad also give me freedom. Freedom to go wherever I want to go, on whatever time I want to go. I don't need someone else's opinion on what to eat or not, when to leave to the airport or not. I can be boring and stay in the hotel all day and no one will judge me, or I can do tons of stuff and walk 25k on one day and no one will judge me either.

The fifth and last big change is that I got a permanent contract at work, My job is something totally unrelated to what I studied for, but it makes happier than doing anything I studied for. I have very nice co-workers, we are a good team, I feel accepted and I have no stress or pressure at all. It has everything I value more than money and everything I need in order to be my positive self. I need money to live obviously, and no with 17,5 hours a week I definitely don't have the fattest paycheck at the end of the month, but I have more than enough time to work on my creativity and to figure out what I want to do as a side job. This is the first job I can be 100% myself in for 1,5 years now. It means a lot to me I got a permanent contract. It makes me feel valued and gives me some security in my life. Ofcourse, like every job there are negative sides aswell, like getting up around 4:30am and being covered in dirt/soil by the end of my shift, needing to take a nap every day after work and ohhh what a struggle it was working with 38 degrees this summer. But hey, let's focus on the positive parts here. ;) I'm feeling good and that's what counts.

2018 was a beautiful year. It was full of positive changes and I learned a lot about myself. I'll enter 2019 with positive vibes and hope to improve my life even more in different ways,

How was your year? What were your highlights? What was your biggest life lesson this year?