12 januari 2019

2019 - mijn doelen

Hallo 2019. Intussen is het alweer (bijna) halverwege januari, een mooi moment om mijn doelen voor dit jaar bekend te maken. Ik doe niet echt aan goede voornemens die precies op 1 januari starten, want naar mijn idee zit op die datum een soort vloek waardoor ik altijd op 3 januari al de handdoek in de ring gooi. ;)

Source: https://www.pexels.com/breakingpic (gratis stock foto)

Wat wil ik dit jaar allemaal bereiken op het gebied van sport en op persoonlijk vlak?

Productiviteit:
  • Drie keer per week een blogpost online zetten. Ik heb dit doel gesteld om toch een beetje een stok achter de deur te hebben om mijn creativiteit te stimuleren. Als ik mezelf 'flexibel' laat bloggen, dus geen doel heb van een hoeveelheid posts per week, dan stop ik sneller dan de bedoeling is. Bloggen wordt een vast punt op mijn to-do list en wil ik écht gaan volhouden.
  • Mijn planner voor minstens 75% van het jaar goed bijhouden. Ik vind 100% een beetje onrealistisch in mijn geval. Vaak koop ik een agenda om er vervolgens niks mee te doen. De laatste keer dat ik een agenda netjes bijhield was op het HBO, ergens way back in 2012. Ik vind een online agenda nog steeds ontzettend onoverzichtelijk, dus doe mij maar een ouderwetse papieren planner.
  • Mijn wekker zetten als ik een middagdutje ga doen. Vaak doe ik na werk even een middagdutje, maar soms loopt dit dutje uit de hand tot 4 uur slapen. Niet handig voor mijn productiviteit, niet handig voor mijn slaaproutine 's nachts. Een powernap van een uurtje is meer dan genoeg.
Body & Mind:
  • Niet meer dan een keer per maand op de weegschaal staan. Ik was ooit iemand die elke dag op de weegschaal stond. Dit heb ik de afgelopen jaren weten te verminderen naar een keer per week, en dit wil ik dit jaar nog gaan verminderen naar een keer per maand. Ik heb een gezond gewicht, krijg voldoende vitamines binnen, en ben actief dus hoef me geen zorgen te maken over dat getalletje. Mijn Disney weegschaal is alleen too cute om helemaal de deur uit te doen!
  • Elke dag een moment pakken om 'zen' te worden. Toen ik nog studeerde deed ik regelmatig aan mindfulness. Dit is in 2018 er een beetje doorheen geschoten, dus dit wil ik weer gaan oppakken, al is het maar vijf of tien minuten op een dag.
  • 3x per week hardlopen en 1x per week krachttraining. Dit gaat mijn grootste struggle worden. Ik HOU van hardlopen, ik neem er alleen helaas te weinig tijd voor omdat ik regelmatig na werk 'te moe' ben of (zie het punt bij productiviteit) een veel te lang middagdutje doe. Maar die halve marathon die ik al sinds 2015 in mijn hoofd heb ga ik nooit halen als ik niet met regelmaat ga trainen. Hup, schouders eronder en gaan! Mijn weg naar een halve/hele marathon is iets waar ik me ook met bloggen op wil gaan focussen, dus geen excuses meer voor mij. Voor de sportschool betaal ik al een jaar zonder er een stap in te hebben gezet (heel cliché), dus ook daar moet eens verandering in komen.
Overige:
  • Meer offline zijn in het bijzijn van anderen. Het komt nog wel eens voor dat ik met anderen ben en dan iets te vaak op mijn telefoon aan het kijken ben. Dit wil ik verminderen, mijn telefoon kan wachten, real life contact first!
  • Vaker uit mijn comfort zone komen. Op werk wil ik meer vragen durven stellen, en ook in mijn persoonlijke leven wil ik meer stappen zetten buiten mijn comfort zone. Mensen zijn helemaal niet zo 'eng' als mijn social anxiety me laat denken. Dit doel is nog niet heel erg concreet.
  • Geld sparen. Sinds december werk ik niet meer via een uitzendbureau maar heb ik een vaste baan met een vast inkomen. Mijn doel dit jaar is om daar een x bedrag per maand van te sparen om aan het einde van het jaar een x bedrag op mijn rekening te hebben om op mezelf te kunnen wonen. Ik ben in april vorig jaar begonnen, ondanks dat mijn inkomen nog niet stabiel was, maar zit op dit moment al op de helft van mijn spaardoel.
Tot zover mijn hoofddoelen van 2019. Het kan zijn dat er in de loop van het jaar doelen aangepast worden, of doelen bijkomen. Vergeet niet dat elke dag een goede dag is om te beginnen met het werken naar je doelen. Daar hoef je écht niet tot een maandag, de 1e dag van een nieuwe maand, of een geheel nieuw jaar voor te wachten.

Wat zijn jouw doelen voor 2019?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten