21 januari 2019

Running: Mijn hardloop planning voor 2019

We zitten intussen drie weken in Januari, maar mijn échte hardloopplanning is nog niet begonnen. Waar ik op 1 januari vol goede moed in mijn hardloopschoenen stond, heb ik van 12 januari tot 18 januari een flinke verkoudheid gehad waarbij hardlopen nou niet echt mijn voorkeur had. (evenals bloggen, ik heb in die week welgeteld 0 dagen mijn laptop aangehad!) Maar this girl is ready to run! Het enige wat mij deze week nog kan tegenhouden is de verwachte sneeuw/gladheid, maar dat zien we de komende dagen nog wel.

Ik tijdens de Marikenloop in 2017.

Wat waren mijn hardloop doelen?

  • Sneller lopen op de 5km en 10km. Mijn huidige snelheid op beide afstanden ligt tussen de 7:45 en 8:15 per kilometer, en mijn uiteindelijke doel is om dit naar de 7:00 per kilometer te krijgen. Het meest ideale zou zijn als ik het zelfs richting de 6:00 zou kunnen krijgen, maar ik denk dat die stap nog iets te groot is voor iemand die tot zover een zogezegde "mooiweerloopster" was.
  • Afstand uitbreiden tot de halve marathon. Ik heb stiekem een halve marathon op het oog. Wanneer deze valt hangt af van hoe mijn trainingen van dit jaar gaan, maar als deze "mooiweerloopster" ook écht een "frequente hardloopster" wordt, is dit doel absoluut haalbaar. Welke halve marathon hou ik voorlopig nog een geheim, mocht dit plannetje in het water vallen.

Hoe wil ik deze doelen gaan waarmaken?
Een doel is niets zonder een plan om dit waar te maken. Mijn plan is om vanaf 0 te beginnen. Ik heb een aantal 5km en 10km wedstrijden gedaan de afgelopen jaren, maar als ik naar mijn hoeveelheid trainingen daarvoor kijk kan ik maar een conclusie trekken: ik was totaal niet goed getraind.

Mijn eerste schema gaat het 0-5km Start2run schema worden van Evy Gruyaert. Ik heb dit schema voor een groot deel al gevolgd (way back in 2015) en vond dit een ontzettend fijn schema om mee te beginnen. Ik had de MP3'tjes nog steeds op mijn laptop, dus ik ga heerlijk met oldskool muziek van vóór 2009 lopen. Dit schema duurt tien weken. Vervolgens ga ik over op een ander schema voor de 5-10km en een 10km-21,1km. Dit zal ik niet met hetzelfde concept doen, omdat ik het ook belangrijk vind om te kunnen hardlopen op mijn eigen muziek en zonder stembegeleiding van Evy. Welke schema's ik daarvoor ga gebruiken weet ik nog niet.

Mijn hardloopdagen zijn in principe op dinsdag, donderdag en zondag. Daarnaast doe ik op maandag en woensdag oefeningen speciaal voor hardlopers uit de Nike Training Club om mijn balans te versterken en bepaalde spieren te versterken. De vrijdag is bestemd voor een middag in de sportschool. Zaterdag is de enige volledige rustdag in de week. Mijn hardloopdagen kunnen nog enigszins wisselen, afhankelijk van mijn taak op werk.

Maar hoe zit dat dan met die kwart marathon in April?
Ik heb mezelf een aantal maanden terug wederom weer ingeschreven voor de kwart marathon van Rotterdam. Of ik deze ook werkelijk ga lopen hangt af van hoe ik er conditioneel voor sta. Is het verstandig om een 10km te lopen als ik net mijn 0-5km schema heb afgerond (ondanks dat ik weet dat ik de 10km conditioneel aankan)? Ik weet het nog niet. Misschien sla ik een jaartje over, misschien sta ik begin april gewoon aan de start.

Hoe ging mijn 'startmeting'?
Gisteren, 20 januari 2019, heb ik een startmeting gedaan. Ik heb een 5km hardgelopen om te kijken hoe ik er op dit moment conditioneel voor sta. Ik heb deze gelopen in 39:20 met een pace van 7:51 per kilometer.

De afgelopen jaren was ik mentaal gezien niet sterk genoeg om een 5km non stop te kunnen hardlopen. Gisteren was de eerste keer sinds Februari 2016 dat dit me wél is gelukt. Voor mij persoonlijk is dit dus al een hardloop hoogtepuntje van dit jaar, en geeft dit mij een extra boost om keihard te knallen.

Vandaag, the day after, heb ik wel ontzettend veel spierpijn in mijn bovenbenen. Niet zo heel gek, aangezien ik dit vrij ongetraind deed. Het is in ieder geval heel fijn om te zien waar ik NU sta, en dit te kunnen vergelijken met hoe ik er over tien weken voor sta, in plaats van dat ik mijn prestatie over 10 weken had moeten vergelijken met een tijd uit 2016.

Mijn huidige persoonlijke records:
In onderstaande printscreen kan je mijn persoonlijke records zien. Mijn persoonlijke record op de 5km is van Februari 2016, die van de 10km is van Maart 2016. Beide records zijn gehaald tijdens trainingen. Tijdens wedstrijden ben ik tot nu toe dus altijd langzamer geweest dan trainingen. Mijn snelse kilometer en snelste mile kloppen helaas niet, aangezien op dat moment mijn Nike+ app niet met GPS aan het tracken was maar op beweging - wat destijds een groot fiasco was-.

Om even duidelijk te laten zien hoe infrequent mijn hardloop verhaal is:
2014 - 8 runs
2015 - 46 runs
2016 - 20 runs
2017 - 20 runs
2018 - 5 runs

Totale aantal km: 364,1
Gemiddelde afstand in km: 3,60
Gemiddelde snelheid per km: 8:17

In 2019 wil ik toch echt minstens 100 runs doen. Mijn eerste run van 2019 was mijn 100e run in totaal, een mooie milestone als start. Op 31 december 2019 wil ik de 200 hebben aangetikt. Ook wil ik wekelijks op de maandag een blogpost plaatsen over mijn ervaringen per trainingsweek. Hoe lang was de run? Wat waren de weersomstandigheden? Hoe voelde ik me fysiek/mentaal?

Tot zover mijn hardloopplanning (deels) uitgewerkt. Wat zijn jullie hardloopdoelen voor 2019 en wat is jullie plan om deze te halen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten